Lähde matkalle kohti dataohjattua liiketoimintaa
Matka kohti dataohjattua liiketoimintaa on pitkä mutta palkitseva. Se on kaikkea muuta kuin jonkin uuden teknologian käyttöönottoprojekti.
On ensinnäkin oltava kirkas visio suunnasta ja ymmärrys liiketoiminnan tavoitteista. Miten datalla ja analytiikalla pystytään tukemaan näiden tavoitteiden saavuttamista? Vai onko data ja analytiikka tukemisen sijasta täysin kriittisessä asemassa, jota ilman liiketoiminta ei rullaa tai arvolupausta ei pystytä lunastamaan?
Organisoitumisen, työtapojen ja hallinnan tulee olla linjassa em. vision ja tavoitteiden kanssa. Teknologiavalintojen ja arkkitehtuurien tulee olla nykyaikaisia ja tarkoituksenmukaisia, sovittamalla liiketoiminnan vaatimukset yhteen IT:n näkemyksen kanssa.
Dataohjautuva kulttuuri lopulta ratkaisee menestyksen – käytetäänkö dataa ja tietoa päätöksenteossa, innovoinnissa, tehokkuuden parantamisessa, riskien hallinnassa, asiakkaiden paremmassa tuntemisessa sekä oman liiketoiminnan ymmärtämisessä kaikilla tasoilla, ylimmästä johdosta operaatioihin?