
Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilun tarjoamien työkalujen avulla pystymme suunnittelemaan palveluita, jotka vastaavat asiakkaidesi tarpeisin.
Onnistunut digitaalinen asiakaskokemus mahdollistetaan kun data ja käyttäjäymmärrys ohjaavat suunnitteluprosessia. Vain tuntemalla käyttäjien tarpeet riittävän hyvin ja yhdistämällä ne liiketoiminnan tavoitteisiin voidaan saavuttaa lopputulos, joka toimii käyttäjien mielestä ja saa heidät tekemään palvelussa toivottuja asioita.
Käytettävyysauditointi on hyvä tapa varmistaa, että digipalvelu palvelee asiakasryhmiä tarkoituksenmukaisesti, ja että palvelun käyttökokemus on hyvällä tasolla.
Suunnitelulla voidaan vaikuttaa paljon palvelun aiheuttamaan hiilijalanjälkeen. Esimerkiksi miten kuvia ja värejä käytetään (tummat värit kuluttavat energiaa vähemmän kuin kirkkaat värit), kuinka asiakaspoluista saadaan mahdollisimman optimoituja jotta käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon mahdollisimman nopeasti, kuinka saavutettava palvelu on jne.
Lisäksi hyvällä suunnitelulla voidaan vahvistaa palvelun aiheuttamaa kädenjälkeä eli positiivisia vaikutuksia. Hyvällä suunnittelulla varmistetaan myös palvelun saavutettavuus joka lisää käyttäjien yhdenvertaisuutta.