Isompi kädenjälki ja pienempi jalanjälki
Jokaisella digitaalisella palvelulla on jalanjälki sekä kädenjälki. Tavoitteenamme on maksimoida digitaalisten palveluiden positiivisia vaikutuksia eli kädenjälkeä, ja minimoida niiden aiheuttamia haittoja, eli jalanjälkeä.
Positiivisia vaikutuksia voivat olla esimerkiksi aiemmin hankalien prosessien digitalisointi, joilla säästetään energiaa ja helpotetaan käyttäjien arkea, tai tuodaan informaatio saavutettavaksi kaikille. Huomioimme palveluiden saavutettavuuden aina, vaikka asiakkaamme ei olisikaan saavutettavuusdirektiivin alainen.
Panostamme siihen, että toteuttamissamme verkkopalveluissa pyritään minimoimaan palvelun aiheuttama hiilijalanjälki. Pystymme auttamaan esimerkiksi eri teknologiavaihtoehtojen kartoituksessa ekologisuuden näkökulmasta. Palvelun hiilijalanjäljen minimointi voidaan ottaa myös koko projektia ohjaavaksi tekijäksi, jolloin ekologisuus huomioidaan kaikissa projektin vaiheissa suunnittelusta tuotantoon. Voimme tehdä myös auditoinnin nykyisen digipalvelusi ympäristöystävällisyydestä.