Skip to main content
To the homepage of Knowit

REFERENSSI

ETTEPLAN

Arvojen mukainen verkkosivuston uudistus

TEOLLISUUS

Osana brändi-identiteettinsä uudistusta Etteplan halusi uudistaa vanhan sivustonsa, joka oli tullut elinkaarensa loppuun niin teknisesti kuin visuaalisestikin. Uudistuksen keskiöön asetettiin vastuullisuus ja turvallisuus, jotka ohjasivat tekemistä koko projektin ajan.

LÄHTÖKOHDAT

Kestävää kasvua ja digitalisaation edelläkävijyyttä

Etteplan on kasvanut 40 vuodessa pienestä hollolalaisesta insinööritoimistosta kansainväliseksi teknologiapalveluyritykseksi. Suunnittelualan edelläkävijänä Etteplan tukee asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti teollisuuden muutoksissa ja tuottaa ratkaisuja yritysten digitalisaation kehityksessä - palveluiden keskiössä on asiakasyritysten avustaminen vihreän siirtymän tuomien haasteiden edessä.
 
Verkkosivuston uudistusprojektiin Etteplan etsi toimittajaa, jolla on runsaasti kokemusta UI/UX suunnittelusta sekä uusien kestävien teknologioiden käytöstä. Kattavassa tarjouskilpailutuksessa Knowitin eduksi katsottiin myös tiimin aiempi kokemus pörssilistatuista yhtiöistä ja niille ominaisten tarpeiden huomioinnista. 

Ennen sivustouudistuksen aloittamista Etteplan oli käynnistänyt brändi-ilmeensä ja identiteettinsä uudistamisen Milttonin kanssa, ja tavoitteena oli kokonaisvaltainen uudistus. Etteplan lähti ennakkoluulottomasti uudistamaan identiteettiään, joka mahdollisti rohkeamman ja visuaalisemman linjan myös sivustouudistukselle.


HAASTE

Suuri sisältömassa haltuun ja tehokkuutta liidien generointiin

Vanhan sivuston haasteena oli etenkin visuaalisen hierarkian puutteet ja suuren sisältömassan käyttäjäystävällinen suodatus, olivatpa sisällöt sitten yhteystietoja, avoimia työpaikkoja tai referenssejä. 

Uudella sivustolla haluttiin huomioida sen laaja kohderyhmä entistä paremmin. Sivuston tulisi palvella uusia ja nykyisiä asiakkaita, tulevaisuuden työntekijöitä sekä sijoittajia. Liidien keräämis sivuston kautta haluttiin erityisesti tehostaa ja siksi jokaiselle aihesivulle tuotiin näkyviin oikean myyntihenkilön yhteystiedot.  

Etteplan contact page

RATKAISUT

Suunnittelua käyttäjälähtöisyys edellä

Suunnittelussa kiinnitettiin paljon huomiota käyttäjälähtöisyyteen - navigaatiota kehitettiin selkeämmäksi ja erilaisten sisältöjen suodattamiseksi luotiin omat toiminnallisuutensa. Suunnittelua tehtiin sisältötarpeet edellä, ja yhtenä ohjaavana tekijänä oli sivuston kieliversiot. Sivustoa voi käyttää jopa kahdeksalla eri kielellä, joten sanojen pituuksissa oli paljon eroa ja pitkätkin sanat piti saada istumaan sivuston elementteihin järkevästi. Erikoisuutena sivuston kielissä on kiina, joka vaatii teknisessä toteutuksessa jonkun verran erikoishuomiota esimerkiksi urlien muodostuksen suhteen.

Sisältöjen osalta suunniteltiin huolellisesti myös toimiva sivuhierarkia. Selkeä sivuston rakenne ohjaa kävijää oikeaan suuntaa ja auttaa löytämään etsimänsä tiedon. Löydettävyyttä parannettiin lisäksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, jotta sisällöt nousisivat hakukoneissa paremmin esille oikeilla, käyttäjien käyttämillä termeillä. 

Arvojen mukainen tekninen toteutus

Vanha Drupalilla rakennettu sivusto ei vastannut niitä nykyajan vaatimuksia, mitä Etteplan halusi. Uudistusprojektissa kartoitettiin mahdollisuuksia vaihtaa sivuston julkaisujärjestelmä toiseen, ja toteutustavaksi valikoitui Drupalin tapaan avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä WordPress.

Uudistuksen teknisessä puolessa haluttiin ottaa huomioon vastuullisuus, turvallisuus ja hakukoneystävällisyys. Muun muassa näistä syistä arkkitehtuuriksi valikoitui Jamstack, josta Knowitilla on vahvaa kokemusta.

Jamstackin erillinen esityskerros piilottaa WordPressin internetistä vähentäen merkittävästi alustaan liittyviä turvallisuusriskejä. Kaupan päälle Next.js:llä ja Reactilla toteuttu esityskerros toimii jouheasti ja ajatuksennopeasti, tarjoten ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen Etteplanin loppuasiakkaille. Tämä nopeus tarkoittaa myös vähentynyttä energiankulutusta ja parasta mahdollista hakukonenäkyvyyttä. 

Integraatioista apua tiedon hallintaan

WordPressiin rakennettiin projektissa useita integraatiota. Avoimet työpaikat tuodaan Jobylonin järjestelmästä, yhteystiedot Entra ID -käyttäjätietojen hallintaratkaisusta ja pörssitiedotteet Cisionista. Älykkään integraation avulla pörssitiedotteet julkaistaan sivustolla lähes samalla sekunnilla kuin ne ovat julkisesti saatavilla, ja integraation toiminta on osoittautunut luotettavaksi. 

Tehokkaat ratkaisut sisältöjen siirtoon ja ylläpitämiseen

Iso osa vanhan sivuston sisällöistä tuotiin Drupalista räätälöidyn migraation avulla WordPressiin. Sisältöä kaavittiin koneellisesti internetistä ja täydennettiin Drupalin tietokannasta haetuilla metatiedoilla. Jokainen tuotu artikkeli käännettiin lohkoiksi, jolloin niiden muokkausta on kätevä jatkaa WordPressin lohkoeditorissa. Koneellinen migraatio vapautti Etteplanin käsiä järkevämpään sisällön tuottamiseen.

Kuten muissakin Knowitin toteuttamissa sivustoissa, tässäkin on pyritty tekemään sisällöntuottajien elämästä mahdollisimman helppoa. Tätä varten sivuja on jaoteltu eri sisältötyyppeihin ja niitä hallitaan lähes poikkeuksetta Gutenberg-lohkoeditorissa. Gutenberg mahdollistaa sisältöjen helpon syöttämisen sivustolle ja eri lohkojen käyttämisen halutussa järjestyksessä. Samalla lohkoeditori muodostaa tarvittavat esikatselunäkymät, joista työn tuloksia on helppo tarkastella ennen julkaisua. 


LOPPUTULOS

Uusi suunnannäyttäjä

Uudistettu sivusto julkaistiin alkuvuodesta 2024, jonka jälkeen sivuston kehitys on jatkunut muun muassa analytiikkapartnereilta tulleiden huomioiden sekä sisällönsyöttäjien muuttuvien tarpeiden perusteella.

Saavutettu lopputulos ravistelee sopivalla tavalla kaavoihin kangistunutta sinivalkoista insinöörivetoista ilmaisua. Uudistuksen jälkeen sivusto on sitä mitä Etteplan yrityksenä itse on – rohkea alansa suunnannäyttäjä.

Knowitin kanssa on ollut hedelmällistä pallotella ajatuksia ja kehittää uusia toiminnallisuuksia. He ymmärtävät hyvin meidän viestinnälliset tarpeemme ja pitävät aina ratkaisuja suunnitellessaan mielessä niin sivuston ylläpitäjän kuin loppukäyttäjänkin tarpeet.


Teija Räsänen

Digital Marketing Director, Etteplan


Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä!

Marjo Himanen

Consultant

Knowit Experience

Tutustu palveluihimme

Design ja asiakaskokemusVerkkopalvelutBrändi ja markkinointi

Katso muita referenssejä

Slide 1 of 3