Skip to main content
To the homepage of Knowit

ARTIKKELI

Nordic Business Forum – oikeuttaako tapahtuman kädenjälki jalanjäljen?

Nordic Business Forum kokoaa vuosittain tuhansia pohjoismaisia päättäjiä inspiroitumaan maailman parhaista ajatusjohtajista ja verkostoitumaan keskenään. Tapahtuma toimii moottorina uusien ajatusten ja puheenaiheiden tuomisessa suomalaisen liike-elämän ja yhteiskunnan keskusteluihin. Mutta millainen kädenjälki on fyysisen tapahtuman olemassaolon oikeutus tänä päivänä?

Pekka Nurmi, Nordic Business Forum

Ikoninen Nordic Business Forum on hyvä esimerkki siitä, että ihmiset haluavat tavata taas kasvokkain. Tämän syksyn tapahtumaan, jonka yksi pääkumppaneista Knowit on, myytiin lähes 4000 lippua jo julkistamispäivänä. Voiko tapahtumassa inspiroitunut kävijä saada enemmän hyvää aikaiseksi kuin mitä tapahtuman jalanjälki on? Tulevaisuudenkestävä Suomi -podcastissa aiheesta oli keskustelemassa Nordic Business Forumin asiakaskokemusjohtaja Salla Seppä. 

Jalanjälki on kunnossa, mutta vaikutus olennaisempi

Nordic Business Forum on tarkastellut omaa vastuullisuuttaan suurennuslasilla. Ympäristö huomioidaan siitä alkaen, että puhujia kannustetaan saapumaan paikalle reittilennoilla yksityiskoneiden sijaan. Tapahtumapaikka Messukeskus on jo valmiiksi tapahtumiin tarkoitettu tila, joka tarjoaa kävijöille hyvät julkiset yhteydet. Jätteenkäsittely ja kierrätys on mietitty pitkälle, ja syntyvää jätettä minimoidaan esimerkiksi sillä, että bannereihin ei paineta vuosilukuja. Catering on pyritty järjestämään niin, että sen ympäristövaikutus olisi pienempi, kuin jos jokainen vieras söisi kotonaan. Tapahtuman jalanjälki pyritään siis pitämään mahdollisimman pienenä. Lisäksi emoyhtiö tekee luonnosuojelutyötä hakemalla 34 hehtaarin metsäaluetta suojeltavaksi. 

Vastuullisuuden kannalta olennaisempaa Nordic Business Forumin kohdalla on kuitenkin tapahtuman kädenjälki; se, mitä tapahtumalla voidaan saada aikaan. 

"Meidän missio Nordic Business Forumissa on empower leaders to change the world. Ei yhtään sen vähempää eikä enempää. Meidän toiminnan ydin on se, että saatais jotain vaikuttavuutta aikaiseksi. Se on ehdottomasti se syy, minkä takia me halutaan nousta aamulla", Seppä kuvaa.

Vaikutusta johtajuuden kautta

Edelläkävijäorganisaatioissa on alettu tuoda key performance -indikaattoreiden eli suoritusmittareiden rinnalle key consequences -indikaattoreita eli vaikutusmittareita. Nordic Business Forumin vaikutusta mitataan ennen kaikkea tapahtuman jälkeisillä kyselyillä, myös hieman pidemmän ajan kuluttua.

"Yli puolet tapahtuman kävijöistä edustaa ylintä johtoa. Kävijöiltä kysytään tapahtuman jälkeen, oliko osallistuminen käytetyn ajan arvoista. Me mitataan asioita skaalalla 1-6, ja tässä ollaan oltu kyllä hyvin vitosen siellä paremmalla puolellakin", Seppä kertoo.

Nordic Business Forumista puhutaan yleensä innostuneesti ja mielellään, joten vaikutus jalkautuu kävijöiden kautta. Tapahtuma toimii selvästi moottorina uusien ajatusten ja puheenaiheiden tuomisessa suomalaisen liike-elämän ja yhteiskunnan keskusteluihin. Nordic Business Forumin kävijät osaavat myös vaatia, että tapahtuma nostaisi tärkeitä aiheita esille.

"Viime tapahtuman jälkeen meidän asiakaspalautteesta ja myös somessa näkyi palaute, että hei, teillä on täällä yli 6000 bisnesjohtajaa paikalla, vastuullisuudesta olisi pitänyt puhua enemmän. Mun mielestä se on tosi hienoa, että meidän asiakkaat katsoo, että meidän vastuu on tuoda ne aiheet esille. Vastuullisuus pitäisi olla läpileikkaava teema kaikessa, ei irrallinen topikki, että nyt meillä on täällä yksi slotti ja nyt puhutaan vastuullisuudesta", Seppä sanoo.

Nordic Business Forumin tavoitteena on vaikuttaa ja muuttaa maailmaa johtajuuden kautta. Joka vuosi on jokin vaihtuva teema, tänä vuonna be the change. Tapahtumaan tulee esimerkiksi johtoryhmiä inspiroitumaan ja saamaan yhteisiä keskustelunaiheita, joista voi sitten valita omaan strategiaan linkittyvät. Ennen kaikkea Nordic Business Forum on hyvän johtamisen asialla.

"Esimerkkinä eräs meidän asiakas, joka on tradenomipohjalta lähtenyt työelämän johtotehtäviin ja saanut nopeasti vastuuta. Hänelle tapahtuma on kuulemma ollut tapa oppia, mitä on hyvä johtajuus ja mitä on hyvä liiketoiminnan johtaminen. Hän kertoi saaneensa uskoa ja luottamusta itseensä ja johtamistyyliinsä, ihmisläheiseen johtamiseen, sekä arvostuksen tuomiseen ja psykologisen turvallisuuden luomiseen. On todella inspiroivaa kuulla, että joku on kokenut sen näin", Seppä kertoo.

 Kuuntele koko jakso Tulevaisuudenkestävä Suomi -podcastista.

Pekka Nurmi, Nordic Business Forum