REFERENSSI
REJLERS
Kestävämpi digitaalinen kokemus kokonaisvaltaisella sivustouudistuksella
Rejlersin verkkosivuston uudistus oli enemmän kuin ulkoasun päivitys – se oli strateginen askel kohti yhtenäisempää ja vaikuttavampaa digitaalista kokonaisuutta.

LÄHTÖKOHDAT
Yhtenäinen verkkosivusto tukemaan Rejlersin visiota ja kasvua
Rejlers on vuonna 1942 perustettu tekniikka- ja konsultointiyritys, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Arabiemiirikunnissa. Visionsa "Home of the Learning Minds" kautta Rejlers tukee siirtymää uusiutuvaan energiaan sekä parantaa infrastruktuurin, teollisuuden ja rakentamisen kestävyyttä arvopohjaisen digitalisaation avulla.
Rejlersin verkkosivustot eivät kuitenkaan tukeneet tehokkaasti yrityksen tavoitteita, vaan sivustokokonaisuus oli jakautunut useisiin toisistaan erillisiin sivustoihin. Sivustoilla oli käytössä eriäviä teknisiä ratkaisuja, joita ei oltu implementoitu optimaalisesti, ja sivustoliikenne jakautui eri alustojen ja sivustojen välille. Sivustot kaipasivat yhtenäistä ja suunniteltua digitaalista kokemusta, joka houkuttelisi sekä uusia asiakkaita että työntekijöitä.
SUUNNITTELU
Tavoitteet
Sivustoja lähdettiin uudistamaan ensin North Patrolin tekemän konseptityön avulla. Rejlers halusi näyttäytyä sivustouudistuksen myötä yhdeltä yhtenäiseltä yritykseltä, joten tätä tukemaan luotiin uusi konsernisivusto, jonka alta löytyisivät jatkossa helposti ja selkeästi maakohtaiset sivustot.
Tavoitteiksi uudelle sivustolle asetettiin:
- asiakashankinnan tukeminen
- uusien työntekijöiden kiinnostuksen herättäminen
- sijoittajille tärkeän tiedon esittäminen
Lisäksi toiveena oli brändin mukainen moderni ulkoasu sekä intuitiivinen käyttäjäkokemus, joka ohjaa käyttäjää läpi käyttäjäpolun. Samalla sivuston ylläpitokokemusta haluttiin saada tehokkaammaksi, ja ylläpidon toimintojen haluttiin tukevan paremmin sisältöjen hallintaa eri maiden välillä.

Rohkeaa ja käyttäjälähtöistä suunnittelua
Konseptointityön jälkeen sivustoa lähdettiin määrittelemään tarkemmin. Työpajoissa suunniteltiin käyttäjäpolut konsernisivuston sisällä sekä selkeät yhteydet maakohtaisiin sivustoihin. Käyttäjäpolkujen pohjalta suunniteltiin informaatioarkkitehtuuri, jonka avulla saatiin yhdenmukaistettua sivustojen rakenteet, jotta käyttäjän olisi helppo liikkua sivustoilla ja löytää asiat aina samasta paikasta.
“Jo ensimmäisissä tapaamisissa asiakas ilmaisi tahtonsa tehdä jotakin kilpailijoista erottuvaa, ja pyysi meitä haastamaan heitä rohkeilla ehdotuksilla. Tämä antoi hyvin mielenkiintoiset lähtökohdat projektille, ja koko tiimikin innostui, että nyt voidaan tarjota rohkeita ratkaisuja. Sivustolla päädyttiinkin esimerkiksi hyvin dynaamiseen ulkoasuun, jossa eri elementtien leveydet vaihtelevat paljon perinteisen 50/50 palstajaon sijaan”, kommentoi Knowitin projektipäällikkönä toiminut Niko Ristola.
Kaikki työpajojen sisällöt työstettiin Miro-työkalua hyödyntäen - Miroon rakennettiin yksi taulu, josta kaikkien oli helppo löytää lopputulokset myöhemminkin yhden linkin takaa. Suunnittelua tehtiin alusta asti sisällöt edellä - kaikista elementeistä ja avainsivuista luotiin rautalangat käyttäen mahdollisimman oikeaa sisältöä. Sisältö edellä -etenemisellä varmistettiin, että sisältöä voidaan esittää sivustolla tehokkaasti ja kokonaisuudet ovat käyttäjälle selkeitä - tavoitteena oli herättää asiakkaiden mielenkiinto ottamaan yhteyttä, kuitenkaan kuormittamatta liian laajoilla sisällöillä. Viimeisenä rautalankojen pohjalta luotiin uusi ja dynaaminen visuaalinen ilme Figma-työkaluun.
“Haastoimme paljon itseämme sekä asiakasta, jotta lopputulos palvelee sekä Rejlersiä että heidän kohderyhmiään mahdollisimman hyvin", kommentoi Knowitin Service Designer Jonas Simola.
TOTEUTUS
Tekninen toteutus tukee Rejlersin sisällönhallinnan tarpeita
Suunnitteluvaiheen aikana luotiin kattava ja yksityiskohtainen tekninen määrittelydokumentaatio, joka muodosti ehjän kokonaiskuvan koko teknisestä ratkaisusta ja toimi selkärankana tekniselle toteutukselle.
Sivusto toteutettiin WordPressin multisite –asennuksena, joka mahdollisti täysin itsenäiset maasivustot ja niille tarvittaessa useita eri kieliversiota. Ratkaisussa jokainen sivusto käyttää samaa WordPressin teemaa tarjoten yhdenmukaisen ulkoasun kaikille sivustoille. Myös sisällöntuottajien pääsyrajaukset oli helppo toteuttaa valittuun ratkaisuun.
Sivuston sisällönsyöttöä tehdään WordPressin Gutenberg -lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja. Sisällöt on lajiteltu useaan eri räätälöityyn sisältötyyppiin ja kategoriaryhmään helpottamaan ja ohjaamaan päivittäistä sisällöntuotantoa. Lisäksi eri tyyppisiä sisältöjä varten luotiin useita sivumalleja WordPressin patterns -ominaisuudella. Patternien avulla sisällöntuottaja saa nopeasti luotua sivun perusrakenteen yhdenmukaisena.

Tekniset ominaisuudet
Järjestelmään rakennettiin useita eri integraatioita:
- Pörssitiedotteet tuodaan Cision -palvelusta täysin viiveettä kahdelle eri sivustolle. Cisionista tuodaan möys osakekaavioita, joita tuunattiin kevyesti sivuston ulkoasuun sopivaksi.
- Yhteystiedot ja käyttäjät tuodaan asiakkaan Entra ID -järjestelmästä. Järjestelmään luotiin useita AD-ryhmiä, joiden avulla integraatio tuo sivustokohtaisesti tietoja ja määrittelee pääsyjä.
- Avoimien työpaikkojen sisällöt tuodaan WordPressiin Teamtailor-järjestelmästä.
Myös muita toiminnallisuuksia kehitettiin:
- Rejlersin käyttämään Pickit -kuvapankin käyttöä helpotettiin toteuttamalla lisäosa, joka mahdollistaa kuvapankin kuvien valinnan suoraan WordPressin ylläpitonäkymässä.
- Sivuston hakuratkaisu luotiin Algolian päälle luodulla vakioratkaisulla, ja toiminnallisuus on helposti laajenettavissa tarpeen tullen.
Sivuston seurantaa varten arvioitiin sopivia työkaluja, joista päädyttiin GDPR-vaatimukset täyttävään Piwik Pro:hon. Lisäksi seurannan tueksi rakennettiin erilaisia dashboard-näkymiä LookerStudioon, joihin koostettiin sisäisille sidosryhmille omat relevantit datat yhteen näkymään.

LOPPUTULOS
Uusi verkkosivusto on valmis tulevaisuuteen
Ensimmäisenä uusista sivuista julkaistiin konsernin sivusto lokakuussa 2024, jonka jälkeen on julkaistu myös Suomen sivusto joulukuussa 2024, sekä Ruotsin, Norjan ja Abu Dhabin sivustot keväällä 2025.
Tutustu uusittuihin sivustoihin tästä!
"Uuden alustan myötä olemme siirtyneet vanhentuneesta ja monimutkaisesta järjestelmästä avoimeen ympäristöön, joka tuo esille rooliamme yhteisöjen rakentajina. Uusi sivusto on laadukas, nopea ja joustava, samalla kun se viestii selkeästi painopisteistämme – energiasiirtymästä, teollisuuden muutoksesta ja yhteisöjen tulevaisuuden varmistamisesta. Se vahvistaa tarjoomaamme ja työnantajabrändiämme, mikä oli yksi keskeisistä tavoitteistamme."
Monica Nygren, Group Corporate Communication Manager
Rejlers
Eri maiden sivustot haluttiin toteuttaa ja julkaista vaiheittain. Tämä huomioitiin julkaisusuunnitelmassa, ja vanhaa sivustoa alettiin korvaamaan osa kerrallaan. Vanhaan järjestelmään jäi siis sivustoja, joiden tuli olla toiminnassa, vaikka sivustojen domain oli jo siirretty WordPressin päälle. Tämä ratkaistiin yksinkertaisella palvelinpään proxyllä, mikä mahdollistaa eri järjestelmien sekoittamisen yhden domainin alle.
“Yhteistyö asiakkaan kanssa on sujunut erittäin hyvässä hengessä ja avoimessa ilmapiirissä. Parhaita ratkaisuja on haettu yhdessä, samalla kuitenkin huomioiden, ettei budjetti kasva kohtuuttomasti uusien toiminnallisuuksien myötä. Vaikka asiakas on aina itse tehnyt lopulliset päätökset, ovat he aina halunneet kuulla myös Knowitin asiantuntijoiden mielipiteen asioista ennen päätöksentekoa”, Ristola jatkaa.
"Olemme erittäin tyytyväisiä Knowitin tiimiin. He ohjasivat meitä ammattitaitoisesti, selkeästi ja tulevaisuuteen suuntautuvalla lähestymistavalla. Koko projektin ajan meillä oli tunne, että olemme hyvissä käsissä – kaikki oli mahdollista.”
Monica Nygren, Group Corporate Communication Manager
Rejlers
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä!

Susanna Salomaa
Consultant