REFERENSSI
ASUNTOSÄÄTIÖ
Asuntosäätiön uudistettu hakemuspolku tarjoaa sujuvamman matkan uuteen kotiin
Päivitimme Asuntosäätiön hakemuspolun selkeämmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. Uudistus teki kodin hakemisesta huomattavasti sujuvampaa etenkin mobiilissa.
HAASTE
Analytiikka ja käyttäjäpalaute paljastivat kehityskohteen - hakemuspolun tulisi toimia paremmin
Asuntosäätiö on yksi Suomen suurimmista kotimaisista asuinkiinteistöjen omistajista. Valtaosa yli 18 000 kodin kokonaisudesta on asumisoikeuskoteja, mutta tarjolla on myös vuokra- ja omistusasuntoja.
Asuntosäätiön uudistettu verkkopalvelu julkaistiin elokuussa 2022. Palvelun jatkokehityksessä kuitenkin huomattiin, että hakemuspolku koettiin monimutkaiseksi. Hakemuksen täyttäminen ja asuntojen hakeminen ei ollut käyttäjälle tarpeeksi sujuvaa, ja erityisesti mobiilissa haasteet tulivat esille. Asuntosäätiö oli kerännyt runsaasti palautetta ja tunnistanut kehitystarpeita, jotka loivat selkeän lähtökohdan uudistukselle.
RATKAISU
Mobiiliystävällisempi polku perusteellisen taustatyön kautta
Käynnistimme yhdessä projektin, jonka tavoitteena oli luoda selkeämpi, helppokäyttöisempi ja mobiiliystävällisempi hakemuspolku. Suunnittelussa hyödynnettiin aiempaa analytiikkaa, sisäisiä kyselyjä, asiakaspalautetta, heatmap-dataa sekä North Patrolin aiemmin tekemiä kohderyhmäkuvauksia.
Hakemusprosessin käyttäjäpolut ja sisältörakenteet suunniteltiin uudelleen Asuntosäätiön keskeiset kohderyhmät - 50+ -vuotiaat, perheet, nuoret ja vuokra-asunnoista kiinnostuneet - huomioiden. Mobiili oli suunnittelun keskiössä, mutta kokonaisuutta tarkasteltiin rinnakkain myös desktopissa sekä muilla päätelaitteilla. Suunnitelmat validoitiin työpajoissa ja testattiin eri ikäisten käyttäjien kanssa.
Uusi brändi-ilme näkyväksi
Asuntosäätiön hiljattain uudistunut brändi-ilme tuotiin myös osaksi verkkopalvelun visuaalisuutta. Knowit suunnitteli uuden ilmeen hakemuspolulle brändivärien, muotokielen ja saavutettavuuden vaatimukset huomioiden. Rautalankamallien pohjalta luotiin selkeä käyttöliittymä, jonka lisäksi ikonografia ja UI-elementit päivitettiin uuden brändi-ilmeen mukaisiksi.

Koodipohjan modernisointi ja integraatioiden päivitys
Toteutus tehtiin WordPressin Gutenberg-editorin päälle, jota laajennettiin räätälöidyillä lohkoilla sujuvamman sisällöntuotannon mahdollistamiseksi. Hakemuslomakkeet rakennettiin Gravity Forms -ratkaisulla, ja niiden integraatiot päivitettiin tukemaan uutta kokonaisuutta.
Koodipohjaa modernisoitiin merkittävästi: vanhaa koodia siivottiin, komponentteja uudistettiin ja saavutettavuutta parannettiin. Työ jaettiin Jiraan tiketeiksi ja etenemistä seurattiin tarkemmalla tasolla bi-weekly -palavereissa, sekä laajemmalla tasolla kuukausittaisissa ohjausryhmissä. mikä mahdollisti läpinäkyvän ja ketterän projektin läpiviennin.
LOPPUTULOS
Uusi hakemuspolku lunasti lupauksensa
Uudistettu hakemuspolku julkaistiin kesäkuussa 2025. Verkkopalvelussa oli jo entuudestaan mukana analytiikkatyökaluja, joten projektin tuloksia päästiin seuraamaan ja vertaamaan tiiviisti heti julkaisun jälkeen.
Porjektin alussa asetettuihin tuloksiin päästiin selkeästi:
- Mobiilikäyttö kasvoi merkittävästi, ja hakemuksia lähetetään nyt aiempaa enemmän mobiililaitteilla. Tämä oli yksi projektin keskeisistä tavoitteista.
- Käyttökokemus selkeytyi ja palvelu on visuaalisesti raikkaampi sekä uudistetun brändi-ilmeen mukainen.
- Hakemuspolun toiminnallisuudet parantuivat ja asiointi on nyt käyttäjille sujuvampaa.



Kuulostiko haaste tutulta?
Sparraamme, suunnittelemme ja toteutamme selkeitä ja toimivia digitaalisia käyttäjäkokemuksia. Kerro meille tarpeistasi ja otetaan yhdessä seuraava askel!

Marjo Himanen
CEO, Knowit Experience Oy