Skip to main content
To the homepage of Knowit

REFERENSSI

AMOS REX

Amos Rex – miten taide pääsee oikeuksiinsa myös verkossa

KULTTUURI

Amos Rex on kansainvälisesti tunnettu taiteen ja designin keidas keskellä Helsingin keskustaa, mutta oletko vieraillut fyysisen museon lisäksi sen digitaalisessa ympäristössä? Tehtävänämme oli rakentaa upeita visuaalisia asioita pulppuavalle museolle tyylikäs ja toimiva kehys, jossa taide pääsee oikeuksiinsa. Designin ja käyttöliittymän lähtökohdaksi otettiin melko yksinkertainen pohja, joka jättäisi tilan ja pääroolin sisällölle, erityisesti isoille kuville. Sivulle jätettiin paljon tyhjää tilaa, päänavigaatioon valittiin isoa, selkeää ja rohkeaa fonttia.

Amos Rexin taidemuseo oli avautuessaan yksi lähivuosien puhutuimmista kulttuurihankkeista Suomessa ja herätti jo ennakkoon valtavaa kiinnostusta ympäri maailman. Sivuston suunnittelun lähtökohtana oli sisällön tuominen houkuttelevasti esille ja sen tukeminen hyvän käyttöliittymän avulla.

Suunnitteluvaiheessa luotiin selkeät asiakaspolut ja pohdittiin tarkasti, miten asiat ryhmittyvät sivustolla ja mikä on eri sivujen keskinäinen hierarkia. Sivusto tehtiin modulaariseksi: luotiin useita eri blokkeja, joita vapaasti yhdistelemällä voi rakentaa erilaisia sivuja.

Sivusto keräsi välittömästi avajaissyksyn 2018 aikana lähes 650.000 vierailua ja n. 1,65 miljoonaa sivulatausta. Hyvän rakennesuunnittelun ja sisältöjen selkeän hierarkian ansiosta sivuston välitön poistumisprosentti on pysynyt matalana ja oleellinen tieto on löytynyt sivuilta hyvin, sillä taidemuseolle on tullut hyvin vähän kyselyitä perusasioista, kuten aukioloajoista ja lippujen hinnoista.

Lähtökohdat

Keidas keskellä kaupungin neonvaloräiskettä, jonne voisi mennä rauhoittumaan ja nauttimaan. Se oli yksi Amos Rex taidemuseon taustalla olevista filosofioista. Tämän ajatusmaailman haluttiin välittyvän myös verkkopalvelussa. Oli jo rakennusvaiheessa selvää, että museosta oli tulossa jotain hyvin poikkeuksellista.

 –  Verkkosivusta haluttiin myös moderni ja rauhallinen, kertoo Knowitin Business Development Director Marko Paananen.

–  Vanhalta sivustolta ei siirretty uudelle mitään, sillä tässä oli kyseessä ihan oma museonsa. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä.

Uuden museon tiedettiin herättävän kansainvälistäkin kiinnostusta jo ennakkoon ja siksi oli kiire saada edustava sivu auki jo kesän korvilla. Päätimme julkaista ensin kevyen landing page –version, joka toimi myös pohjatyönä varsinaista sivustoa varten. Laskeutumissivulle suunniteltua navigaatio-ideaa ja yleisilmettä hyödynnettiin lopullisella sivustolla.

– Laskeutumissivu teki tehtävänsä hyvin ja tarjosi nopean tavan saada uuden museon asioista kertova sivusto julki jo kesäkuussa, kun median ja yleisön kiinnostus tulevaa museota kohtaan alkoi konkretisoitua.

Tärkeä osa museon toimintaa ovat erilaiset opaskierrokset, joita voi varata ryhmille. Kiinnostus varauksia kohtaan oli päätähuimaava jo paljon ennen avajaisia. Prosessi haluttiin siirtää itsepalvelun puolelle jo landing page -vaiheessa. Opasvarauksista kiinnostuneet pystyivät katsomaan itse netistä vapaat ajat ja tekemään varauksen loppuun asti itse. Varauslomake integroitiin Timeworks-järjestelmään, joka museolla oli jo ennestään käytössä.

– Koko syksyn opaskierrokset varattiin loppuun. Puhutaan siis tuhansista varauksista, Paananen kertoo.

Liiketoiminnan kannalta tärkein jatkokehitystyö on ollut online lippukaupan toteutus. Vuoden 2021 alussa lippukaupan toimintojen kehitystä jatkettiin edelleen palvelemaan koronarajoitusten puitteissa tapahtuvaa rajoitettua lipunmyyntiä. 

Amos Rex etusivu työpöytänäkymä

Suunnittelu

Paananen on ollut mukana toteuttamassa monien korkean profiilin kulttuuritoimijoiden verkkouudistuksia, kuten HAM, Helsingin Kaupunginmuseo ja Helsingin Kaupunginteatteri.

–  Kulttuuritoimijoiden kanssa on hienoa tehdä näitä uudistuksia, sillä heidän päätuotteena on korkealuokkainen sisältö ja heillä on siihen suuri intohimo. Toisaalta haasteena on se, että ’tuote’ on abstrakti: se ei ole mitään, mitä kuluttaja voisi mennä kaupan hyllylle hypistelemään ja pohtimaan, että olisiko tämä minulle sopiva.

–  Siksi verkkosivuston merkitys tässä bisneksessä on tietyllä tavalla poikkeuksellisen suuri. Sen on luotava mielikuva elämyksestä ja houkutella käyttäjä paikan päälle.

Niin myös Amos Rexin sivuston suunnittelun lähtökohtana oli sisällön tuominen houkuttelevasti sivuille ja sen tukeminen hyvän käyttöliittymän avulla.

–  Kyse on museosta, joka on täynnä upeita visuaalisia asioita. Meidän tehtävänämme oli rakentaa tyylikäs ja toimiva kehys sisällölle, jotta se pääsee oikeuksiinsa.

Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin melko yksinkertainen pohja, joka jättäisi tilan ja pääosan sisällölle, erityisesti isoille kuville. Sivulle jätettiin paljon tyhjää tilaa, päänavigaatioon valittiin isoa, selkeää ja rohkeaa fonttia.

–  Sivustolle on tuotu moderniutta ja jonkin verran sellaista pientä, tarkoin harkittua visuaalista kikkailua. Esimerkiksi se, miten logo tai osa otsikoista on animoitu, Paananen kuvailee.

Navigaatioelementtien, käyttöliittymäanimaatioiden ja sivupohjien rakenteiden haluttiin tukevan Amos Rexin brändimaailmaa. 

Amos Rex valikon työpöytänäkymä

Toteutus

Suunnitteluvaiheessa luotiin selkeät asiakaspolut ja pohdittiin tarkasti, miten asiat ryhmittyvät sivustolla ja mikä on eri sivujen keskinäinen hierarkia. Käyttäjäpolut onnistuttiin luomaan loogisiksi ja käyttäjiltä saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Kun navigaatio pystyttiin pitämään selkeänä ja sivujen sisällä olevat nostot valittiin huolella, ovat käyttäjät löytäneet helposti myös sisällöt, jotka ovat ”syvemmällä” sivuilla.

–  Knowit sai hyvin kiinni siitä, mikä on oleellista nostaa kulloinkin esille kävijöille, kehuu Amos Rexin liiketoiminnan kehityspäällikkö Sara Järvi. Bounce-rate on pysynyt tosi matalana ja oleellinen tieto on selvästi löytynyt sivuilta hyvin, sillä meille on tullut hyvin vähän kyselyitä perusasioista, kuten aukioloajoista tai hinnastosta.

Hierarkisesti sivuston ykkösasiaksi nostettiin kulloinkin käynnissä oleva näyttely. Se haluttiin sivuille esille ensimmäisenä. Toinen museolle tärkeä osio on ”Tule meille”, joiden suunnitteluun käytettiin paljon aikaa.

–  Museon kohdalla asiat kuten aukioloajat ja lippujen hinnat ovat asioita, joiden tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Niiden on pakko löytyä helposti. Amos Rexillä on esimerkiksi erilaisia alennusryhmiä, joiden esittämismuotoja mietittiin paljon. Niiden haluttiin olevan yhdellä vilkaisulla selkeitä käyttäjille.

Yhteistyökumppanien näkyvyys ja tunne siitä, että he saavat vastinetta panostuksilleen on asia, jota moni yritys ja yhteisö pohtii. Miten luoda heille yhteistyöstä todellista arvoa? Amos Rexin tapauksessa tarkoin valitut yhteistyökumppanit olivat myös äärimmäisen tärkeä ryhmä, jota haluttiin palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

–  Arvokkainta yhteistyössä molemmin puolin on ollut yhteistyökumppanien kanssa toteutetut yhteistyöprojektit: esimerkiksi Danske Bankin kanssa tuotamme augmented reality -sisältöä (AR, lisätty todellisuus) kevään aikana. Yhteistyökumppanit ovat pystyneet erottautumaan kilpailijoistaan yhteistyön avulla, ja mielestäni he ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta hienosti, Järvi kertoo.

Verkkosivuilla heille toteutettiin mahdollisuus olla esillä haluamillaan sisällöillä. Kumppanit saivat halutessaan oman alasivu Kumppanit-osioon, jolla he voivat halutessaan kertoa yhteistyöstään Amos Rexin kanssa omasta näkökulmastaan.

Lasten Amos Rex työpöytänäkymä

Lopputulos

Järvi kehuu Knowitin joustavuutta ja reaktiivisuutta toteutusvaiheessa.

– Kommunikaatio Knowitin tiimin kanssa oli tosi mahtavaa ja projektiryhmä sai nopeasti kiinni siitä, mitä haettiin. Työt hoituivat todella hyvin ja nopeasti, joten ei voi muuta kuin olla tyytyväinen.

Aikataulun ollessa tiukka, prosessin osalta päädyttiin hieman poikkeukselliseen ratkaisuun, jossa front-end suunniteltiin ensin staattisiksi näkymiksi, jotka pilkottiin blokkeihin back-endiin ja tehtiin asetukset WordPressin puolelle.

Sivusto tehtiin modulaariseksi: luotiin useita eri blokkeja, joita vapaasti yhdistelemällä voi rakentaa erilaisia sivuja. Julkaisuun käytettiin Buddy.works -palvelua, jossa toimii continuous integration: teemoihin tehtävät muutokset siirtyvät suoraan versiohallinnasta Buddy.worksiin, joka ajaa ne heti joko testiympäristöön tai tuotantoon.

Amos Rexin museon ensimmäiset kuukaudet ovat olleet huikea menestys. Syksyn kävijätavoitteeksi asetettiin 100 000 vierailijaa, mutta tammikuun alussa loppunut avajaisnäyttely keräsi lopulta peräti 270 00 kävijää!

Kiinnostus uutta museota kohtaan on näkynyt myös verkkopalvelussa: sivusto keräsi syksyn 2018 aikana lähes 650.000 vierailua ja n. 1,65 miljoonaa sivulatausta.

Amos rex mobiilinäkymä

Susanna Salomaa

Business Unit Director

Knowit Experience