Skip to main content
To the homepage of Knowit

WEB-ANALYTIIKKA

Analytiikkatyökalujen valinta ja asennus

Analytiikkatyökaluja valittaessa kartoitamme tarpeenne, teemme suosituksia ja autamme järjestelmän asennuksessa sekä käyttöönotossa. Kokeneet asiantuntijamme varmistavat tiedonkeruun oikeellisuuden ja kattavuuden sekä auttavat mittaustyökalun konfiguroinnissa kunkin organisaation tarpeisiin vastaavaksi.

Analytiikkatyökalut

Ymmärrystä Intranet-sivustojen analytiikalla

Useimmat analytiikkatyökalut, kuten Piwik Pro, Matomo ja Google Analytics 4 toimivat tehokkaasti myös intranet-sivustoilla. Anonymisoidulla datalla voidaan kartuttaa käyttäjäymmärrystä ja täydentää esimerkiksi Sharepoint -intranetin omia tilastoja.

Ymmärrä mikä sisältö kiinnostaa, seuraa kuinka käyttäjät liikkuvat intranetin sisällä ja kehitä sivustoa seuraavalle tasolle.

Palvelinpohjaisen seurannan avulla IP-osoitteet ja muu henkilötieto voidaan anonymisoida omalla palvelimella (Euroopan sisällä), jo ennen kuin ne lähetetään esimerkiksi Google Analyticsin palvelimille. Näin voidaan noudattaa GDPR-vaatimuksia EU:n ja USA:n välisistä tiedonsiirroista.

Palvelinpohjaisen seurannan avulla voidaan myös parantaa sivun latausaikoja, joka parantaa käyttökokemusta ja edistää hakukonenäkyvyyttä.

 

Evästeiden hallinnan ratkaisut

Consent Mode? CMP? GDPR? Me autamme laittamaan evästehallinnan kuntoon.

EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan verkkosivustolla on oltava käyttäjän nimenomainen suostumus muille kuin välttämättömille evästeille. Käyttäjän on aktiivisesti annettava suostumuksensa seurantaan omalla toiminnallaan. Verkkosivuston ylläpitäjän on huolehdittava siitä, että tätä suostumusta noudatetaan ennen analytiikan tai mainonnan seurannan tagien asettamista.

Käyttäytymisen analysointi heatmap-työkalulla

Lämpökartta-analyysit (heatmap) ja istunnon nauhoitukset auttavat ymmärtämään ja visualisoimaan sivustolla käyttäytymistä. Lämpökarttoja voidaan muodostaa klikkausten, hiiren liikkeiden tai sivun vierityksen perusteella, ja jakaa segmentteihin esimerkiksi laitekohtaisesti (mobiili, desktop, tablet).

  • Mitä käyttäjät klikkaavat sivulla ja kuinka pitkälle he skrollaavat?
  • Mistä sisällöistä käyttäjät ovat kiinnostuneita?
  • Näkevätkö käyttäjät sivun tärkeimmät sisällöt?

Suosittuja heatmap-työkaluja ovat esimerkiksi Hotjar, Microsoft Clarity ja Mouseflow. Tarjoamme sinulle asennuksen, käyttöönoton sekä käyttökoulutuksen.

 

Janne Miettinen

Lead Consultant Data and Marketing

Knowit Experience