GA4

Google Analytics 4

Google Analytics on ylivoimaisesti suosituin web-analytiikkaratkaisu. Google Analytics 4 (GA4) on palvelun viimeisin versio, joka korvaa aiemmat versiot viimeistään 1.7.2023 alkaen. Google Analytics soveltuu kaikenkokoisille sivustoille. Mikäli ilmaisen version kapasiteetti tai ominaisuudet eivät riitä, voi valita suorituskykyisemmän Premium-version (Google Analytics 360).

Suunnittelemme kanssanne seurantatilin rakenteen. Huolehdimme yhdessä sivustonne ylläpitäjien kanssa, että Google Analytics –seuranta asennetaan sivustollenne oikein ja että mittaamisen asetukset tehdään yrityksenne tietosuojavaatimukset huomioon ottaen.

Piwik Pro

Mikäli tiedon omistaminen ja tietosuoja ovat kriittisen tärkeitä on Piwik Pro hyvä vaihtoehto analytiikkadatan keräämiseen. Piwik Pro on edistyksellinen datan anonymisoinnissa ja yritys on eurooppalainen. Valitsemalla Piwik Pron säästyt turhalta stressiltä liittyen analytiikan GDPR-yhteensopivuuteen.

  • Piwik Pron ilmaisversio kattaa 500 000 tapahtumaa kuukaudessa.
  • Maksullinen Enterprise-versio voidaan ylläpitää yksityisellä, eurooppalaisen palveluntarjoajan pilvipalvelimella, tai asiakkaan omalla palvelimella.
  • Käyttöliittymä muistuttaa paljolti Googlen Universal Analyticsia (GA3) joten siirtymä Piwikiin ei ole suuri Googleen tottuneelle käyttäjälle.
  • Piwik Prossa on valmiina oma tagien hallintajärjestelmä (Tag manager) joka on helppo ottaa käyttöön koska sitä ei tarvitse asentaa erikseen.
  • Piwik Pro sisältää Google Ads ja Google Search Console -integraatiot.

Matomo

Matomo on avoimen lähdekoodin web-analytiikkatyökalu, joka on helposti kustomoitavissa. Se on suosittu julkisen sektorin palveluissa tietosuojan ja turvallisuutensa ansiosta.

  • 100% datan omistajuus: Tietoja ei koskaan jaeta kolmansille osapuolille ja kaikki data on käytettävissä (eikä perustu otantaan).
  • Matomo voidaan ylläpitää pilvipalvelussa (Matomo Cloud) tai asentaa omalle palvelimelle (Matomo On-Premise)
  • Sisäänrakennettu tagien hallintajärjestelmä (Tag Manager)
  • Lämpökartta-analyysin mahdollistavat toiminnallisuudet sisäänrakennettuna
Google Tag Manager

Google Tag Manager ja muut tagien hallintajärjestelmät

Analytiikka ja mainonta tarvitsevat työkalun, jonka avulla voidaan tehostaa verkkosivuston seurantaa, asettaa tarkkoja konversiopisteitä ja lisätä mainonnan pikseleitä. Google Tag Manager on tagien hallintajärjestelmistä tunnetuin ja integroituu hyvin Googlen tuotteiden kanssa. Pikiw Pro & Matomo -alustojen mukana on omat työkalut tagien hallintaan.

Autamme sinua pitämään yrityksesi seurantapisteet ajantasalla niin analytiikan, mainonnan kuin yksityisyyden osalta.

Ymmärrystä Intranet-sivustojen analytiikalla

Useimmat analytiikkatyökalut, kuten Piwik Pro, Matomo ja Google Analytics 4 toimivat tehokkaasti myös intranet-sivustoilla. Anonymisoidulla datalla voidaan kartuttaa käyttäjäymmärrystä ja täydentää esimerkiksi Sharepoint -intranetin omia tilastoja.

Ymmärrä mikä sisältö kiinnostaa, seuraa kuinka käyttäjät liikkuvat intranetin sisällä ja kehitä sivustoa seuraavalle tasolle.

Server-side tagging

Palvelinpohjaisen seurannan avulla IP-osoitteet ja muu henkilötieto voidaan anonymisoida omalla palvelimella (Euroopan sisällä), jo ennen kuin ne lähetetään esimerkiksi Google Analyticsin palvelimille. Näin voidaan noudattaa GDPR-vaatimuksia EU:n ja USA:n välisistä tiedonsiirroista.

Palvelinpohjaisen seurannan avulla voidaan myös parantaa sivun latausaikoja, joka parantaa käyttökokemusta ja edistää hakukonenäkyvyyttä.

gdpr

Evästeiden hallinnan ratkaisut

Consent Mode? CMP? GDPR? Me autamme laittamaan evästehallinnan kuntoon.

EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan verkkosivustolla on oltava käyttäjän nimenomainen suostumus muille kuin välttämättömille evästeille. Käyttäjän on aktiivisesti annettava suostumuksensa seurantaan omalla toiminnallaan. Verkkosivuston ylläpitäjän on huolehdittava siitä, että tätä suostumusta noudatetaan ennen analytiikan tai mainonnan seurannan tagien asettamista.

Hotjar

Käyttäytymisen analysointi heatmap-työkalulla

Lämpökartta-analyysit (heatmap) ja istunnon nauhoitukset auttavat ymmärtämään ja visualisoimaan sivustolla käyttäytymistä. Lämpökarttoja voidaan muodostaa klikkausten, hiiren liikkeiden tai sivun vierityksen perusteella, ja jakaa segmentteihin esimerkiksi laitekohtaisesti (mobiili, desktop, tablet).

  • Mitä käyttäjät klikkaavat sivulla ja kuinka pitkälle he skrollaavat?
  • Mistä sisällöistä käyttäjät ovat kiinnostuneita?
  • Näkevätkö käyttäjät sivun tärkeimmät sisällöt?

Suosittuja heatmap-työkaluja ovat esimerkiksi Hotjar, Microsoft Clarity ja Mouseflow. Tarjoamme sinulle asennuksen, käyttöönoton sekä käyttökoulutuksen.

Ota yhteyttä
Christer Lybeck
CEO, Knowit Experience Oy
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Alkuun