Skip to main content
To the homepage of Knowit

DESIGN JA ASIAKASKOKEMUS

Sisältöstrategia

Laadukas, kohderyhmälähtöinen sisältö on merkittävä tekijä onnistuneessa digitaalisessa käyttökokemuksessa, ja toimiviin sisältöihin kannattaa ehdottomasti panostaa. Resurssien kohdentaminen helpottuu, kun taustalla on toimiva strategia.

Strategia

Myös sisällöille on tärkeää rakentaa strategia

Suunnittelu

Strategia ohjaa yksittäisten sisältöjen suunnittelua

Käytäntö

Sisältöjen luominen helpottuu, kun kaikki tietävät mitä halutaan viestiä ja kenelle

Sisältöstrategia toimii jykevänä selkärankana 

Sisältöstrategia on suunnitelma, joka määrittelee miten sisältöä luodaan ja hallitaan liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi, unohtamatta mitä viestitään, kenelle ja miksi.

Se auttaa tuottamaan arvokasta ja johdonmukaista sisältöä, joka resonoi kohdeyleisön kanssa ja sitoo viestinnän yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Sisältöstrategia toimii myös ohjeistuksena sisällöntuottajille ja ohjaa sisältöjen tuottamista oikeaan suuntaan, kuitenkaan antamatta liian yksityiskohtaisia ohjelta, kuten valmiita yksittäisiä aiheita tai otsikoita.
 

Miksi sisältöstrategia kannattaa luoda?

Tuotettujen sisältöjen tulee tukea yrityksen tavoitteita, ja sisältöstrategian avulla on helppo kohdentaa resurssit oikeisiin paikkoihin sisällöntuotannossa.  

Sisältöstrategia auttaa ymmärtämään kohderyhmiä ja heidän arkeaan. Se tarjoaa tietoa siitä, mitä tietoa he etsivät, mitä kanavia he käyttävät ja missä hetkissä mikäkin sisältö on heille oleellista. Se auttaa myös luomaan selkeän rakenteen sisällön hallinnalle määrittelemällä työnkulut ja vastuut sisällön luomiselle ja hallinnalle. 

Miten sisältöstrategia luodaan?

Sisältöstrategia luodaan seuraavien vaiheiden pohjalta 

  1. Liiketoiminnan tavoitteet 
    Sisältöstrategia pohjautuu yrityksen tavoitteisiin ja tuotettujen sisältöjen on tarkoitus tukea liiketoimintaa. Ensimmäisenä selvennetään siis liiketoiminnan tavoitteet.
  2. Nykytilan ymmärrys 
    Paras keino saada ote nykytilasta on tehdä sisältöaudit. Auditoinnin avulla saadaan jäsennettyä nykyisiä sisältöjä niin hyvien kuin huonojenkin kohtien osalta. Auditoinnissa analysoidaan myös nykyiset työnkulut ja sisällönhallintamallit. Tulosten pohjalta on helppo lähteä kehittämään oikeita asioita heti oikeaan suuntaan. 
  3. Kohderyhmäymmärrys 
    Sisältöjä on vaikea tuottaa ilman että ymmärretään kenelle ne tuotetaan ja mitä tarpeita eri kohderyhmillä on. Kohderyhmäymmärrystä voidaan kerätä esim. käyttäjähaastatteluiden ja -tutkimusten avulla.
  4. Teemat ja viestit 
    Kun strategian pohjatyöt on tehty, on sovittava pääteemat, joista yritys haluaa viestiä, sekä jokaiseen teemaan oma pääviesti, mitä juuri siitä teemasta halutaan sanoa. Teemat ja pääviestit ohjaavat sitten yksittäisten sisältöjen toteuttamista, ja niistä voidaan johtaa alateemoja ja yksittäisten sisältöjen ja kampanjoiden viestejä. Viestien mietinnässä on hyvä pitää mielessä se, että puhuu kohderyhmälle niistä asioista, jotka heitä kiinnostavat - ei niistä asioista, mistä yritys itse haluaa puhua.
  5. Sisällön hallinta 
    Lopuksi määritellään ja dokumentoidaan sisällön hallintaan liittyvät työnkulut ja vastuut. Tämän avulla varmistetaan, että sisällöt ovat myös jatkossa strategian mukaisia.

 

Tarvitsetko apua sisältöstrategian luomisessa tai päivittämisessä? Ota yhteyttä!

Jutta Laitinen

Business Development Director

Knowit Experience

Tutustu myös muihin palveluihimme

SisältösuunnitteluSisältöauditSEOHakukonemarkkinointi