
Datan analysoinnilla läpinäkyvyyttä
Tammer Brands Oy myy yli 20 000 tuotetta yli 50:ltä suomalaisille tutulta merkiltä. Aiemmin yrityksen data oli useissa paikoissa, se piti hakea osin manuaalisesti ja yhdistellä taulukoissa. Datan analysoinnin myötä bränditalo sai läpinäkyvyyttä tuotteidensa hankintaan, logistiikkaan ja myyntiin. Knowitin Senior Analytics Engineer Erno Frimodig työskenteli Tammer Brandsin dataprojektissa.
Mikko Pohjanliekki ja minä kummatkin tehtiin töitä Snowflaken, dbt:n ja Tableaun parissa. Osa-alueet oli jaettu niin, että Mikolla oli myynti ja muu, mulla oston puoli. Teimme hommaa yhteistyössä, mutta edistimme omia träkkejämme, Erno kertoo.
Projektin aluksi kerättiin ERP:n, tuotetietojärjestelmän ja myymälän kassajärjestelmän dataa Snowflaken päälle rakennettuun tietovarastoon. Mukaan otettiin myös dbt, joka tuo läpinäkyvyyttä lähdedatan muunnosvaiheeseen ja auttaa tarvittaessa jäljittämään datapolkua ja hallitsemaan datamallin versioita. Kun datamallit on kuvattu ja dokumentoitu dbt:ssä ja sen logiikat ovat näkyvillä versiohallinnassa, on uusienkin henkilöiden helpompi tulla mukaan datatekemiseen.
Analytiikan visualisoinnin välineeksi oli valittu Tableau, jossa viehätti helppokäyttöisyys myös vähemmän teknisille käyttäjille. Alteryxiä käytettiin joihinkin erityistapauksiin, kuten vaatimustenmukaisuustodistusten luonnin automatisointiin. Siihen oli Knowitilta oma asiantuntijansa. Projektia veti Tammer Brandsin CFO.
Katsoimme yhdessä viikottain, mitä on tehty ja mitä seuraavaksi tehdään. Keskustelukanavat olivat auki asiakkaan Teamsissa. Mukana tekemisessä oli myös asiakkaan ERP-pääkäyttäjä sekä omien tonttiensa asiantuntijoita asiakkaalta aina tarvittaessa. Tämä projekti oli siinä mielessä ideaalinen, että pääsimme loppukäyttäjille asti kuuntelemaan heidän tarvettaan, jolloin varsinainen tarve saadaan paremmin esille.