REFERENSSI
JOBLY
Uuden työnhakupalvelubrändin luominen
Jobly on eläväinen esimerkki selkeän strategian, perusteellisen brändityön ja luovan suunnittelun yhteistyön voimasta.
Uuden työnhakupalvelubrändin luominen
Millainen uusi työnhakupalvelu vastaisi parhaiten muuttunutta markkinaa? Miten se erottuisi edukseen kilpailijoista? Miltä se näyttäisi ja tuntuisi? Ja miten siitä kerrottaisiin eri kohderyhmille? Muun muassa näihin kysymyksiin haimme vastaukset, kun loimme Alma Medialle aivan uuden työnhakupalvelun – Joblyn.
Pohjana syvä asiakasymmärrys
Perusteellinen markkina-, kohderyhmä- ja kilpailija-analyysi paljastivat, että suhtautuminen työhön – niin työpaikkoihin, työnantajiin kuin työn tekemiseen – oli murroksessa. Perinteisen kovan osaaminen rinnalle oli noussut pehmeä osaaminen. Arvot ja niiden yhteensopivuus olivat entistä tärkeämpiä, samoin läpinäkyvyys. Työyhteisön toimivuus koettiin niin ikään tärkeäksi.
Brändilupaus ja sen lunastus
Brändilupaus sai muodon ”Löydä parhaista sopivin”. Taustalla oli positiointityön yhteydessä kertynyt ymmärrys siitä, että perinteisesti arvioitu paras ei suinkaan aina ollut tarjolla olevista vaihtoehdoista sopivin. Lupaus myös rohkaisee ja kannustaa etsimään ja tarjoamaan omaa sopivuuttaan ilman painetta parhaudesta. Nyt kenenkään ei tarvitse olla paras voittaakseen, ja jokainen on sopivin johonkin.
”Joblyn luominen on hieno esimerkki pitkäjänteisesti ja iteratiivisesti etenevästä projektista. Kaikki palaset strategisista linjauksista aina luoviin ratkaisuihin kytkeytyvät toisiinsa muodostaen jäntevän kokonaisuuden. Toki Joblyn lupausten lunastaminen ja brändinrakennus on vasta alussa, mutta lähtökohdat ovat enemmän kuin lupaavat.”
Annika Ruola, Joblyn markkinointijohtaja
Oivaltava visuaalinen identiteetti
Jobly-nimi valikoitui kymmenien ja kymmenien vaihtoehtojen joukosta useiden testikierrosten jälkeen. Suunnittelimme uudelle palvelulle yksilöllisistä kirjasintyypeistä koostuvan logotyypin. Ilmeikäs, erottuva ja tunnistettava logotyyppi kiteyttää oivaltavasti erilaisuuden ja yhteensopivuuden lupauksen kuvastaen näin palvelun syvintä olemusta. Joblyn visuaalinen identiteetti on hyväntuulinen ja värikäs yhdistelmä klassista graafista selkeyttä ja tämän ajan ennakkoluulottomuutta. Kokonaisuus toteuttaa Joblyn brändistrategiaa erottuvasti ja emotionaalisesti – vaikuttamalla ja oivaltavasti hoksauttamalla.
Eläväinen marcom-konsepti
Markkinointiviestinnän konsepti suunniteltiin niin ytimekkääksi kuin mahdollista – kirjaimellisesti. Nostimme Joblyn logotyypin kommunikaation keskiöön ja herätimme sen hyväntuuliset kirjaimet eloon. J, O, B, L ja Y muuttuvat passiivisista kirjaimista aktiivisiksi ja inhimillisiksi toimijoiksi, tunteiden tulkeiksi, vaikuttaviksi käänteiksi tai tarkentaviksi yksityiskohdiksi. Tai ihan miksi tahansa, mitä tehokas kommunikointi milloinkin vaatii. Lähestymistapaa testattiin työnhakijoiden parissa ja iteroitiin palautteen perusteella.
Lanseerausta varten suunnittelimme ja tuotimme monimediallisen kokonaisuuden kumppaniverkostomme kanssa. Keskeiseen rooliin nousivat animoidut digibannerit ja ulkomainonta tukenaan printti- ja radiomainonta.
Paula Hernetkoski
Consultant