Läpinäkyvyyttä Tableaun avulla
Kun Ilari Kosonen pari vuotta sitten aloitti Tammer Brandsin CFO:na, hallituksen ja omistajien toiveet olivat selkeitä: dataan haluttiin lisää läpinäkyvyyttä.
"Aiemmin oli mahdollista katsoa vain yhtä näkökulmaa kerrallaan, tarkastella joko brändejä tai tuoteryhmiä, mutta dataa ei pystynyt tutkimaan kattavasti minkä tahansa dimension suhteessa. Olemme bränditalo, joka elää tuotteistaan, joten dataa täytyy ymmärtää tarkasti. Totesimme, että vanhanaikaisen raportointijärjestelmän kanssa ei kannattanut jatkaa. Arvioimme vaihtoehtoja ja Tableau oli teknologisesti selkeä valinta minkä myötä päädyimme konsulttikumppanissa nykyiseen Knowitiin", Ilari Kosonen kertoo.
Aiemmin dataa oli useissa paikoissa, se piti hakea osin manuaalisesti ja yhdistellä Excel-taulukoissa. Oli selvää, että itselle ei haluttu uusia ohjelmia ylläpidettäväksi, vaan ratkaisussa haluttiin pysyä kustannustehokkaissa ja helpoissa SaaS-pilvipalveluissa.
Projekti aloitettiin keräämällä ERP:n, tuotetietojärjestelmän ja myymälän kassajärjestelmän dataa Snowflaken päälle rakennettuun tietovarastoon. Mukaan otettiin myös dbt, joka tuo läpinäkyvyyttä lähdedatan muunnosvaiheeseen ja auttaa tarvittaessa jäljittämään datapolkua ja hallitsemaan datamallin versioita. Kun datamallit on kuvattu ja dokumentoitu dbt:ssä ja sen logiikat ovat näkyvillä versiohallinnassa, on uusienkin henkilöiden helpompi tulla mukaan datatekemiseen. Analytiikan visualisoinnin välineeksi oli valittu Tableau, jossa viehätti helppokäyttöisyys myös vähemmän teknisille käyttäjille. Lisäksi on käytetty Alteryxiä joihinkin erityistapauksiin, kuten vaatimustenmukaisuustodistusten luonnin automatisointiin.