Data oli hajallaan ja vaikeasti saatavilla
Mäkelä Alulla on käynnissä CRM-projekti, jossa otetaan käyttöön Microsoft Dynamics CRM. Myyntiprosessin kehittämisen lisäksi Mäkelä Alu halusi kehittää CRM:n sisälle raportointia. Knowit saikin tehtäväkseen kehittää Dynamicsiin upotettavia Power BI -raportteja marraskuussa 2021.
Aikaisemmin Mäkelä Alun myynnin raportointi ja seuraaminen oli työlästä. Myyntiä kiinnostava tieto oli hajanaista: raportointijärjestelmiä oli useita, ja osa tiedoista sijaitsi Exceleissä ja paperilla. Tietoa oli hankala hakea ja löytää, ja joitakin tietoja saattoi kokonaan puuttua. Raportointia pystyi tekemään vain toimistolla ja tietojen löytämiseksi jouduttiin toisinaan pyytämään apua IT-osastolta. Aina vanhojen tilausten validointi ei onnistunut hyvilläkään IT-taidoilla.
Tarve yhtenäiselle raportoinnille oli selkeä sekä johdon että myynnin näkökulmasta. Mäkelä Alu halusi tietää, miltä myynnin yleiskuva näyttää niin kokonaisuudessaan kuin yksittäisten asiakkaiden kohdalla; missä kysyntää on eniten ja onko tuotteiden myynti kehittynyt strategisesti haluttuun suuntaan. Yritys halusi seurata myös toimitusvarmuutta, varauksia ja reklamaatioita. Lisäksi raportointia haluttiin hyödyntää asiakkaiden kanssa käytävissä neuvotteluissa.