Skip to main content
To the homepage of Knowit

REFERENSSI

CLEAR CHANNEL

Clear Channelille kehitettiin edistyksellinen aineistoportaali

MEDIA, KOULUTUS JA PELIT

Clear Channel Suomi Oy on valtakunnallinen ulkomainosyhtiö ja osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Clear Channel on digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijä, joka tarjoaa modernin ja kattavan mainosverkoston mainostajien käyttöön. Asiakkaat lähettävät mainosmateriaalit Clear Channelille AdHub-portaalin avulla. Portaalissa pystytään myös prosessoimaan aineisto halutunlaiseksi erilaisille pinnoille.

Uusi työkalu muuttuneisiin tarpeisiin

Clear Channel tarjoaa asiakkaittensa käyttöön valtakunnallisesti tavoittavan mainosverkoston sekä monipuoliset ja näyttävät mainospinnat, joiden avulla suuret yleisöt voidaan tavoittaa tehokkaasti ja nopeasti. Toisaalta pienemmille kohderyhmille voidaan tehdä tarkkaan kohdennettuja kampanjoita. 

Asiakkaat toimittavat mainosmateriaalit Clear Channelille AdHub-portaalissa. Clear Channelilla oli aiemminkin käytössään aineistoportaali, mutta se ei enää vastannut muuttuneisiin tarpeisiin. Vanhassa portaalissa ei ollut esimerkiksi automatisoitua aineistojen tarkistusta, eikä se ollut päivitettävissä. Clear Channel Suomen Digital CMS & Project Manager Darius Skaudis sai tehtäväkseen pyytää tarjouksia uuden aineistoportaalin kehityksestä. Knowit pääsi mukaan listaan suositusten kautta, sillä yksi Skaudiksen työkavereista oli aiemmin tehnyt yhteistyötä Knowitin kanssa. 

"Päädyimme Knowitiin kahdesta syystä. Ensinnäkin hinta oli kilpailukykyinen. Toiseksi he ovat olleet kehittämässä vastaavanlaisia aineistoportaaleja mediataloille. Tällaisia edistyksellisiä aineistoportaaleja on Suomessa tietojeni mukaan vain kolme, joista nyt kahdesta Knowitilla on osaamista. Aika monet mediayhtiöt hoitavat aineistojen lähettämisen ftp-palvelimelle tai lomakkeille. Aineistoportaali on edistyksellinen tapa hoitaa asia", Darius Skaudis kertoo.

Clear Channel outdoor screen

Uuteen portaaliin tuli runsaasti parannuksia

Portaali rakennettiin serverless-mallillla AWS-teknologioiden päälle käyttäen pohjana AWS:n tarjoamaa Amplify-ratkaisua. AWS Amplify sisältää full-stack kehitykseen tarkoitetut työkalut palvelun ajoalustasta lähtien aina tietokantoihin sekä loppukäyttäjähallintaan. Samalla kaikki alustaan liittyvä koodi on automaattisesti versioitua, jolloin mahdolliset rollback-tilanteet on helppo hallita, samalla mahdollistaen uusien ominaisuuksien testaamisen erillisissä ympäristöissä. Varsinaisen sovelluksen toteutuskieleksi valikoitui NodeJS React-pohjaisella käyttöliittymällä.

Uuteen AdHub-portaaliin tehtiin pitkä lista parannuksia vanhaan sovellukseen verrattuna. Tärkeimpänä on aineistojen automaattinen käsittely. Clear Channelilla on lähes 3500 näyttävää digitaalista pintaa, ja portaalissa voidaan automaattisesti käsitellä materiaalit eri formaatteihin sopiviksi. Toinen Clear Channelille hyvin tärkeä parannus on asiakkaille automaattisesti lähtevät muistutukset puuttuvista aineistoista.

"Automaattiset muistutukset säästävät työaikaa sekä meillä että asiakkaalla. Myös asiakassuhteet pysyvät parempina, kun muistutukset tulevat ajoissa, eikä Clear Channelin henkilöstön tarvitse lähettää niitä manuaalisesti", Skaudis iloitsee.

Aineistoportaali tekee myös paljon ennakkotarkistuksia. Se tarkistaa, onko aineisto teknisesti kunnossa, onko se oikean kokoinen kyseiseen kampanjaan ja ovatko formaatti ja esimerkiksi framerate oikeat. Jos virheitä tai puutteita on, portaali kertoo sen asiakkaalle heti.

Clear Channel outdoor screen

Kiinnostusta myös muissa liiketoimintayksiköissä

Monissa mediataloissa tunnistetaan tilanne, että aineiston saapuessa alkaa selvitystyö, mihin kampanjaan se liittyy. AdHub yhdistää aineiston ja kampanjan automaattisesti lähetyskoodin avulla. Lähetyskoodilla kampanjan ostanut asiakas pääsee itse näkemään portaalissa kampanjan ja sen, mitä vielä pitää toimittaa. 

"Osa asiakkaistamme oli aluksi hieman skeptisiä, voivatko toimituskoodit toimia ja oli jopa pelkoja, että se lisää työtä. Toisin kävi: nyt niihin ollaan erittäin tyytyväisiä ja asiakkaamme toimittavat aineistot mieluummin AdHubin kautta käyttäen toimituskoodeja", Skaudis kertoo tyytyväisenä. 

Sekä Skaudis että Knowitin puolelta projektipäällikkönä työskennellyt Jessi Salenius kuvailevat projektin sujuneen hyvässä hengessä. Eka sana mitä tulee mieleen on, että oli hauskaa. "Vaikka pohdittavat asiat olivat vaikeita, palaverit olivat humoristisia ja hyväntuulisia. Ihmiset projektin takana olivat tosi hauskoja. Yhteistyön tekemistä helpotti, kun ei ollut liian formaalia", Skaudis kuvailee."Asioita vietiin eteenpäin hyvässä hengessä ja huumorilla. Vaikka käsiteltävät aiheet olivat välillä vaativia, palavereja odotti aina ilolla", myös Salenius sanoo. 

Kiinnostus Knowitin rakentamaan AdHubiin on noussut myös muissa Clear Channelin Euroopan liiketoimintayksiköissä.

Lasse Rantanen

Senior Account Manager

Knowit Solutions