Julkishallinto joutuu tehostamaan toimintaansa, missä suurena apuna on digitalisaatio. Keskitetysti kootuista digitaalisista palveluista hyötyvät samalla niiden käyttäjät, sillä asiointi helpottuu ja nopeutuu.
Valtiovarainministeriö laati Kansallisen palveluarkkitehtuurin (KaPA) nimellä kulkevan ohjelman, ja sen vetäjäksi tuli Väestörekisterikeskus. Knowit toteuttaa kolme päähanketta. Nämä ovat palvelunäkymä, tunnistautuminen sekä rooli- ja valtuutuspalvelu.
Uutta palvelua varten kehitetään jo olemassa olevia suomi.fi- ja yritys-suomi.fi-verkkopalveluja. Viranomaisten tavoite on, että he eivät ohjaa kansalaisia, vaan asiakkaat kertovat, mitä he kulloinkin haluavat.
Palveluun haluttiin myös herätteitä, jotka kertovat esimerkiksi veroilmoituksen jättöajasta tai auton katsastuksesta.
Palvelunäkymän jokainen käyttäjä voi rakentaa tarpeensa mukaan ja ottaa näytölleen itselleen tärkeitä palveluja – myös esimerkiksi mukana tulevien yritysten palveluja. Tarkoitus on, että uuteen sähköiseen palveluun tulevat mukaan julkiset ja yksityiset palvelujen tarjoajat mahdollisimman kattavasti.
Sähköisen tunnistautumisen on tarkoitus toimia jatkossa siten, että kaikkiin mukana oleviin julkisiin palveluihin voi tunnistautua yhdellä kirjautumisella.
Rooli- ja valtuutuspalvelussa kansalaisella on oikeus toimia toisen puolesta – esimerkiksi lapsen vanhempana tai oman vanhempansa huoltajana.