Taustaa

Uusi verkkokaupparatkaisu oli tärkeä palikka Nilson Groupin suurinvestoinnissa konseptilla FEETFIRST. Sen tuli helpottaa kenkäostosten tekoa eri kenkäketjuissa, sekä fyysisissä liikkeissä että verkossa.

"FEETFIRSTissä yhdistyvät verkkokauppa ja fyysiset kaupat ja se tulee olemaan ensimmäinen askel suuremmassa omnichannel-investoinnissa. Vihdoinkin voimme tarjota kaikille asiakkaille laajempaa valikoimaa ja helpomman ostoprosessin. Kaikkien kanaviemme punainen lanka on, että asiakas on aina etusijalla", sanoo Mats Nilsson, Nilson Groupin toimitusjohtaja.

Haasteet

Yksi suurimmista haasteista uudessa verkkokaupparatkaisussa oli luoda selkeä design ja yksinkertainen navigointi helpottamaan ostoprosessia, mutta myös ohjaamaan kuluttajaa ostamaan eri myymäläketjuista samasta sivustosta. 

Nilson Groupin olemassa olevissa myymäläketjuissa oli vahvat ja hyvin etabloidut merkkituotteet, joten oli tärkeää pystyä säilyttämään kunkin ketjun visuaalinen identiteetti ja mahdollisuus uniikin ja räätälöidyn sisällön luomiseen. Nämä toiveet yhdistettynä sivuston rakenteen ja navigaation tarkkaan suunnitteluun tarjoaa nyt kuluttajille mahdollisuuden tutkia FEETFIRSTin kautta koko tarjontaa, tietyn merkin tuotteita tai vaikkapa yksittäisen fyysisen liikkeen valikoimaa. 

Toisekseen, FEETFIRSTillä on hyvin laaja valikoima, jolloin on tärkeää pystyä auttamaan asiakasta löytämään juuri ne oikeat kengät. Tämä asetti suuret vaatimukset hakutoiminnolle, navigaatiolle, suodatukselle ja lajittelulle. Lisäksi tarvittiin mahdollisuus näyttää kuluttajalle suosituksia ja nostaa esiin kampanjoita ja muuta tärkeää tietoa tietoa niin kategoria- kuin tuote-esittelyissä ja muissa materiaaleissa. Episerver Find ja sen ”search as you type” ja ”did you mean” -toiminnot nousivat projektissa tärkeään rooliin. 

Kolmas suuri haaste oli yhdistää Ruotsin, Norjan ja Suomen yli 300 fyysistä liikettä ja verkkokauppaa ja näin häivyttää eri myyntikanavien välisiä rajoja. Uudessa konseptissa asiakas voi myös etsiä jonkin tietyn kengän varastopaikan tai jonkin tietyn myymälän varastotiedot. Asiakas voi myös esimerkiksi noutaa verkosta ostamansa tuotteet myymälästä tai palauttaa ne sinne maksutta. 

Teknologiavalinnat

Verkkokauppa-alustan perustana ovat Episerver Commerce ja Episerver Find, jotka integroitiin Nilson Groupin omiin backoffice-järjestelmiin. Tuotteet, kategoriat, varastosaldo, asiakkaat ja muut tiedot integroitiin Nilsonin itse kehittämään ostojärjestelmään.  

Tilausten seurantaan lisättiin tiedot toimituksista, noudoista ja pakkaamisesta. Kaikki maksutapahtumat lähetetään suoraan Episerveriltä Nilsonin myymälöissä käytettävään Extenda-kassajärjestelmään.

Maksuratkaisuksi otettiin käyttöön Klarna Checkout ja lahjakorttien lunastukseen Retain24. Nilsonin asiakasklubin bonustiedot kytkettiin myös järjestelmään. iP1:tä käytetään tekstiviestin lähettämiseen, josta näkyvät asiakastilaukset, ja Vergicia käytetään asiakkaiden ja asiakaspalvelun väliseen chat-palveluun.

Projekti


Verkkokauppa-alustan tavoitteiden ja strategian selventämiseksi tehtiin projektisuunnitelma, kehitettiin design-konsepti ja kartoitettiin tekniset vaatimukset. Sitten alkoi varsinainen projektin läpivienti, joka toteutettiin Knowit Experiencen ketterällä Agile-menetelmällä – nopein toimituksin kolmen viikon välein kuuden kuukauden ajan.


"Täysin avoin ja selkeä kommunikaatio meidän ja Knowitin välillä on ollut yksi projektin menestystekijöistä. Tietenkin matkan aikana on ilmennyt ongelmia, mutta tavoitteet ja niiden saavuttaminen ovat aina olleet päällimmäisenä mielessä", sanoo Nilson Groupin Business Process and IT Development Manager Anders Ammilon. 

Tulos

Jo muutama kuukausi julkaisun jälkeen Nilson Group näki kaupankäynnin lisääntyvän verkkokaupassaan – aiemmat myyntiennätykset on jo rikottu. ”Matka on ollut rankka, mutta uusi verkkokaupparatkaisu myy paremmin kuin koskaan aiemmin. Olemme erittäin tyytyväisiä Knowit Experienceen kumppanina", sanoo Mats Nilsson. 

Tutustu FEETFIRST.fi -sivustoon.

Reetta Peltonen
Client Director, Knowit Experience
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Halautko että soitamme sinulle?

Kiitos! Soitamme sinulle mahdollisimman pian.

Alkuun