
Strategian avulla kohti tavoitetta
Data- ja analytiikkastrategiassa otetaan kantaa mm. tavoiteltuun hyötyyn, hallintaan ja organisoitumiseen, teknologiavalintoihin sekä dataohjautuvan kulttuurin rakentamiseen. Usein mukana on myös organisaation osaaminen ja työtavat/prosessit, tietosuoja ja -turva, keskeisimmät käyttötapausalueet sekä datalähteet ja -varannot.
Joissakin tapauksissa data ja analytiikka on organisaatiolle geneerinen kyvykkyys, veteen ja sähköön verrattavissa oleva hyödyke, jota käytetään laajasti kaikkialla organisaatiossa. Toisille se taas on mahdollistaja, jonka avulla jotakin tiettyä liiketoiminnallista tavoitetta pyritään saavuttamaan: tuote- tai palveluinnovaatiot, asiakasymmärrys, riskin hallinta jne. Täysin digitaalisessa arvoketjussa toimivalle organisaatiolle data- ja analytiikkastrategia taas voi olla lähes synonyymi liiketoimintastrategian kanssa.