Digitaalisessa muutoksessa on käytännössä kyse siitä, että kehitetään älykkäämpää, yksinkertaisempaa ja halvempaa – eli tehostetaan kysynnän ja tarjonnan välistä yhteyttä.
Asiakkaidemme ajatuksia
Tutkimusten mukaan suuri vähemmistö yrityksistä katsoo, että niillä on digitalisaatio siinä määrin hallussa, että tämä auttaa niitä erottumaan kilpailijoista.
- Olemmeko varmoja, että todella ymmärrämme, minkälaisten muutosten edessä olemme?
- Voivatko hyperalustat ja niiden muodostama dynamiikka olla meille uhka?
- Minkälaiset start-up-yritykset voivat olla meille uhka? Miten pystymme voittamaan ne kaikki?
- Joudummeko ennemmin keskittymään muutoksiin, joita odotamme tapahtuvan alallamme, kuin siihen, ketkä yrittävät ottaa paikkamme arvoketjussa?
- Olen melko varma, että haluamme, että meitä haastetaan merkittävästi lähivuosina. Miten voimme haastaa muita toimijoita omassa ja muiden arvoketjussa?
- Ketkä voivat auttaa meitä ymmärtämään todellisuuden, yhteiskunnan, kuluttajien ja digitalisaation väliset yhteydet? Sekä auttaisi näkemään tilanteemme kokonaisuutena ja innovoimaan siinä?
Onko teillä kysynnän ja tarjonnan välillä älykkäät, yksinkertaiset ja halvat yhteydet?
Ei riitä, että perustetaan verkkokauppa, tuodaan toimintoja verkkoon tai tehdään mobiilisovellus. Tällainen johtaa pääsääntöisesti suureen sekaannukseen, ja tästä on aivan liikaa esimerkkejä.
Olennaista olisi avata uusia markkinoita vähentämällä transaktiokustannuksia ja kytkemällä kysyntä entistä tehokkaammin tarjontaan.
Tarkkaile näitä merkkejä:
Liiketoimintamallisi on haavoittuvainen, jos nämä 4 asiaa toteutuvat
- Asiakkaiden on korvattava ristiin muita asiakkaita.
- Asiakkaidesi on ostettava iso kokonaisuus, kun he varsinaisesti tarvitsevat vain pienen osan.
- Asiakkaasi eivät saa tuotteitasi aina tarvitessaan ajasta ja paikasta riippumatta.
- Asiakkaasi saavat käyttäjäkokemuksen, joka ei vastaa maailmanlaajuisia parhaita käytäntöjä.
Liiketoimintamalli voi olla haavoittuvainen, jos kohtaat nämä 4 transaktioihin liittyvää haastetta
- Paljon asymmetristä informaatiota asiakkaiden ja toimittajien välillä
- Korkeat hakukustannukset
- Maksut välikäsiltä
- Pitkät läpimenoajat transaktioiden toteuttamiseksi
Liiketoimintamalli voi olla haavoittuvainen, jos muut tarjoavat näitä vahvistettuja arvotarjouksia
- Informaatio tai sosiaalinen media voi merkittävästi rikastaa tuotettasi tai palveluasi.
- Tarjoat fyysistä tuotetta, esim. termostaatteja, joissa ei vielä ole verkkoyhteyttä.
- Kun asiakkaat ostavat tuotteita tai palveluja, kestää liian kauan ennen kuin he saavat ne.
- Asiakkaan on itse noudettava tuote – esim. vuokra-auto tai päivittäistavaroita.