Pyydä nyt jotain markkinointiväkeesi kuuluvaa jatkamaan lukemista
Ensimmäisen klikkauksen malli on vastakohta. Siinä koko arvo kohdennetaan kanavalle, jonka kautta käyttäjä saapui ensimmäisellä kerralla. Joskus voi olla tärkeämpää mitata uusia asiakkaita tuovan kampanjan tehoa, jolloin tämä malli soveltuu mainiosti. Tähän malliin liittyy kuitenkin ongelma. Käyttäjä on nimittäin voinut käyttää useita laitteita. Analyysityökalut seuraavat käyttäjiä evästeiden avulla, jolloin sekä mobiililaitetta että tietokonetta käyttänyt kirjataan kahdeksi eri käyttäjäksi. Tämä merkitsee sitä, että kun käytät attribuutiomalleja, ensimmäinen kanava ei välttämättä ole käyttäjän ensimmäinen, vaan ainoastaan ensimmäinen tietyllä laitteella. Käyttäjä voi nähdä kampanjan mobiililaitteessaan, siirtyä sivustoon kirjoittamalla URL-osoitteen tietokoneen selaimeen ja tehdä ostoksia. Monikanavaseurantaa voidaan kuitenkin parantaa esimerkiksi käyttämällä Google Analyticsin mahdollistamaa käyttäjä-ID:tä.
Kaksi muuta yleistä mallia ovat sijaintiin perustuva malli ja theta-malli. Sijaintiin perustuvassa mallissa 40 prosenttia tapahtuman arvosta jaetaan sekä ensimmäiselle että viimeiselle kohtaamispisteelle. Loput 20 prosenttia jaetaan tasaisesti väliin jääville kohtaamispisteille. Theta-mallissa ensimmäiselle kohtaamispisteelle kohdennetaan matalin arvo. Tämän jälkeen kunkin kohtaamispisteen saama arvo kasvaa.