Skip to main content
To the homepage of Knowit

DESIGN JA ASIAKASKOKEMUS

Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilun tarjoamien työkalujen avulla pystymme suunnittelemaan palveluita, jotka vastaavat asiakkaidesi tarpeisiin. Ilman syvällistä käyttäjäymmärrystä suunnittelusta tulee helposti arpapeliä. Hyvän käyttäjäymmäryksen saavuttamiseen on monia eri tapoja. Paras ymmärryksen taso saavutetaan, kun yhdistellään eri keinoja.

Joitain töitämme

Slide 1 of 3

Syvällinen käyttäjäymmärrys avainasemassa

Ilman kokonaisvaltaista ymmärrystä käyttäjien tarpeista ja odotuksista palvelusta tulee helposti epäonnistunut.

Palvelun tulee vastata aitoon tarpeeseen

Ihmiset ovat kiinnostuneita omista tarpeistaan, ei yrityksen palveluista itsestään.

Nopeasti konkretiaan ja validoi

Käyttäjien osallistaminen suunnitteluprosessiin jo varhaisessa vaiheessa on tärkeää.

Vastaako palvelu aidosti käyttäjän tarpeeseen? 

Haastattelemalla loppukäyttäjiä, pystymme suunnittelemaan palvelun, joka pystyy tarjoamaan ratkaisun johonkin aitoon tilanteeseen heidän elämässään. 

Koska valitettavasti, lähtökohtaisesti kukaan ei ole kiinnostunut yrityksen X palvelusta tai sisällöistä vain sen itsensä vuoksi. Ihmiset ovat kiinnostuneita omista tarpeistaan. Onneksi ymmärtämällä ja aidosti auttamalla heitä, voimme tehdä myös palvelusta relevantin ja kiinnostavan. 
 
Löydökset toimivat pohjana palvelun konseptoinnissa ja käyttöliittymän suunnittelussa. 

 

Nopeasti kohti konkretiaa ja validointia

Palvelumuotoiluvaiheessa järjestetään yleensä yhteisiä työpajoja, joiden suunnittelusta, fasilitoinnista ja dokumentoinnista Knowit Experience vastaa. 

Projektin kannalta asiakkaan tärkeimpien edustajien lisäksi työpajavaiheessa on hyvä osallistaa mukaan myös palvelun käyttäjäkohderyhmiin kuuluvia henkilöitä. Näin pystytään jo suunnitteluvaiheessa varmistumaan siitä, että suunniteltava ratkaisu on relevantti ja toimiva kohderyhmille. 

Suosittelemme myöskin jo aikaisessa vaiheessa nopeaa prototypointia, joka konkretisoi työpajoissa syntyneitä ideoita. Osallistamalla oikeita käyttäjiä prototyyppien arviointiin, pystymme validoimaan heti projektin alkumetreillä, onko suunta oikea. Kun idea on validoitu, voidaan suunnittelua lähteä viemään eteenpäin. 

 

Jutta Laitinen

Business Development Director

Knowit Experience

Tutustu myös muihin palveluihimme

UX- ja UI-designDigitaalinen brändi-identiteetti ja ilmeSaavutettavuusLiiketoimintamuotoiluAsiakas- ja käyttäjäymmärrys