B2B- ja B2C-yrityksissä on huomattu, että tasokkailla tuotetiedoilla on ratkaiseva merkitys asiakaskokemuksen kannalta. Kunnollisen sisällön tuottaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, varsinkin jos kanavia on useita. On varmistettava tietojen laatu, tuotettava asiakkaille ainutlaatuinen käyttäjäkokemus kaikissa kanavissa ja saatava aikaan helppo prosessi tietojen lataamiseksi useista lähteistä. Asiakkaille tulee tarjota yhdenmukainen käyttäjäkokemus, joka saa heidät tekemään ostopäätöksen juuri teidän yrityksenne verkkokaupassa. Siksi PIM (Product Information Management) vaikuttaa useimpiin sähköisen kaupankäynnin projekteihin.
PIM ulottuu sinne minne ERP ei
Usein käytetään Exceliä ja laajennetaan ERP-järjestelmää sisältämään kenttiä myyviä kuvauksia varten. Monissa projekteissa ERP-järjestelmä pakotetaan taipumaan tarkoituksiin, joihin sen vahvuudet eivät riitä, koska sitä ole tarkoitettu tuotetietojen täydentämiseen. Kun PIM otetaan käyttöön, ERP-järjestelmä pystyy keskittymään omiin vahvuuksiinsa eli kriittisiin tuotetietoihin. PIM huolehtii niiden täydentämisestä.
Miten PIM on muuttanut maailmaa?
PIM-järjestelmät auttavat keskittämällä loppukäyttäjille näytettävät tuotetiedot myös organisaation sisällä. Kun tuotetiedot ovat hajallaan organisaatiossa, tarvitaan aina tuotetietoja täydentävä järjestelmä. Kuvien, teknisten tietojen, asiakirjojen, käännösten, hintojen ja muiden taloudellisten tietojen kaltaiset tiedot sijaitsevat eri liiketoimintayksiköissä ja osastoilla. PIM-järjestelmä kerää ja keskittää tuotetiedot eri puolilta organisaatiota kaikille yhteiseksi tuotetietokannaksi.
Lisäksi PIM voi tehostaa viestinnässä, markkinoinnissa ja tuotekehityksessä työskentelevien arkea, koska uusin teksti-, kuva- ja kokoversio sekä vastaavien tuotteiden tiedot on koottu yhteen järjestelmään. PIM auttaa markkinointiosastoa käsittelemään laajaa ja nopeasti vaihtuvaa valikoimaa lyhyemmässä ajassa sekä paremmin tuloksin.
Miten PIM on muuttanut sähköisen kaupankäynnin projekteja kumppanien kanssa?
PIM helpottaa projektien etenemistä, koska työ kohdistuu nyt suoraan asiakkaiden tuotteisiin. Asiakas voi antaa PIM-järjestelmän käyttöoikeudet helposti, kun sen sijaan ERP-järjestelmän käyttöoikeuksien antaminen olisi tietoturvariski.
Mitä asiakkaalta vaaditaan? Millainen omistus on otettava?
Asiakas voi osallistua prosessiin, jossa määritetään yksiköiden elinkaari PIM-järjestelmässä. Yksiköt ovat yleensä tuotteita, artikkeleita ja resursseja. Jo aikaisessa vaiheessa voidaan määrittää, mitä tuotetyyppejä käytetään ja mitä ominaisuuksia tuotteilla pitää olla. Tuotteen ja artikkelin ero määritetään, jotta täydentäminen sujuu mahdollisimman helposti.
Useimmissa tapauksissa tietoja on tuotava PIM-järjestelmään ja vietävä siitä. PIM-työkalu auttaa keskittämään ja täydentämään tuotetietoja, mutta asiakkaan on määritettävä, missä kanavissa tuotetietoja tarvitaan.