Kolme yksinkertaista kysymystä, joihin jokaisen on osattava vastata
Kolmeen luonnollisimpaan ja perustavanlaatuiseen yrityksille esitettävään kysymykseen on yllättävän vaikea vastata. Nämä kysymykset toimivat lähtökohtana yrityksen identiteetin määrittämiseksi. Ilman identiteettiä yrityksen tarinan kertominen muuttuu vaikeaksi. Identiteetittömässä yrityksessä on myös lähes mahdotonta saada aikaan yrityskulttuuria, jossa henkilöstö tuntee ylpeyttä työstään ja johon asiakkaat haluavat osallistua.
- Mistä tulemme?
- Miksi olemme täällä?
- Mitä haluamme saavuttaa?
Näihin kolmeen yksinkertaiselta kuulostavaan kysymykseen vastaaminen vaatii paljon harkintaa, koska vastausten avulla on mahdollista erottua kilpailijoista sekä välittää henkilöstölle tarina, johon he haluavat yhtyä.
Jokaisella yrityksellä on historiansa, mutta vain harva hyödyntää sitä valttikorttina erottautuessaan kilpailijoista. Historian avulla positioituminen vaatii yllättävän vähän resursseja. Useimmat yritykselle määritetyt ominaispiirteet ovat välttämättömiä itsestäänselvyyksiä, pidit siitä tai et. Niiden käyttäminen kilpailuedun saavuttamiseksi edellyttää kovaa työtä, koska näillä ominaisuuksilla on hankala erottautua. Liian usein jätetään huomiotta, että nimenomaan historia ja se, miten siitä viestitään ovat keinoja, joilla erottaudut kilpailijoista.
Vohvelirauta ja iskuja vaimentavat pohjat
Niken tarina on loistava Employee Branding -esimerkki. Eugene ja Coos Bay perustivat Niken Oregonissa 46 vuotta sitten. Münchenin olympiakisoissa vuonna 1972 Nike vei erävoiton Adidaksen kotikentällä. Ero markkinoinnissa oli hämmästyttävä. Adidas myi lenkkitossuja, kun taas Nike möi "juoksemista". Kun Nike esitteli maailman ensimmäisen iskuja vaimentavan pohjan, ei sitä mainostettu innovaationa vaan ilmaisulla "rock star running". Nike osasi vetää oikeasta narusta.